søndag 24. april 2011

JEG SOM ER RINGEST BLANT RINGE


Jeg synes 1. påskedag er en passende dag å starte dette prosjektet på. Planen er å skrive en bok om Johan Halmrast i forbindelse med at det i november 2012 er 100 år siden han døde.
Prosjektet har arbeidstittelen "JEG SOM ER RINGEST BLANT RINGE - Johan Halmrast som salmedikter og kolportasjeforfatter".
Jeg hadde håpet på et lite stipend fra NFF til dette, men det glapp, så jeg får prøve å få gjort dette innimellom andre prosjekter, og ikke minst jobben.
Johan Halmrast har på en måte blitt "mitt" tema. Den første boka jeg ga ut handlet om ham ("...så fikk du den levende møte. Ansgar forlag 1990). Da var det 100 år siden salmen ble publisert. Senere har jeg hatt flere artikler om ham og salmen i både Krigsropet og for KPK. Jeg skrev også omtalen av Halmrast i Norsk Biografisk Leksikon.
Det lille heftet fra 1990 er antakelig den mest omfattende og mest tilgjengelige presentasjonen av mannen og salmen, og jeg ser at de fleste som har skrevet om Halmrast i årene siden på ulike måter står i en slags gjeld til det heftet, enten de erkjenner det ved henvisning til det eller ikke.
Med tanke på dette prosjektet har jeg dermed en utfordring, nemlig å være min egen, viktigste kilde.
Jeg googlet Johan Halmrast i dag, og fikk 186.000 treff. Da er det selvsagt mange dubletter, og de fleste henvisningene gjelder salmen hans. Men en del kilder som jeg ikke har vært borti før dukket da opp. Så får vi se hvor det bærer....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar